«Фактично 80% політичних партій в Україні продали свої місця одному бізнесмену»Віктор Медвідь

Зміни виборчого законодавства призвели до масової купівлі так званих «політичних франшиз» бізнесменами великого та середнього рівня. Через скасування «мажоритарки» прорахувати майбутніх переможців виборів стало значно легше, тож придбання місць у списках перетворилося на прибуткову бізнес-модель. Про це 18 листопада під час круглого столу «Місцеві вибори-2020. Тенденції та уроки» в медіацентрі «СтопКор» заявив директор аналітичного центру «Призма» Віктор Медвідь.

«Щодо політичних франшиз. Завжди було придбання бізнесменами місць у списках, але чому саме зараз це стало модним та економічно обгрунтованим? Перш за все – завдяки новому закону. У зв’язку з тим, що перед виборами можна отримати більш-менш точні дані. Відповідно, бізнесмени, вкладаючи гроші в придбання відповідних партійних квот, чітко можуть розрахувати вартість кожного мандата.

Коли вибори були за змішаною системою і були мажоритарні депутати, а не від партій – це було досить складно порахувати», – зазначив він.

За словами Медвідя, основний комерційний ризик бізнесменів, які інвестують у придбання політичних партій, полягає в тому, що якщо не зібрали більшість, то гроші фактично викинуті на вітер. Тому й потрібно чітко прорахувати кількість депутатських мандатів.

«Змішана система не давала такої змоги, тому що 50% фактично формувались на вільному ринку, і ці депутати не були прив’язані до політичних партій. Зараз це досить добре структуровано. Таку ситуацію ми побачили на прикладі Кіровоградської області. Чітко отримали соціологічне дослідження відповідної соціологічної групи. Є математична модель, порахували і фактично вже отримали результат ще до виборів. Найяскравішим прикладом було те, що фактично 80% політичних партій в Україні продали свої місця одному бізнесмену. Відповідно, коли ми говорили, що мажоритарка погана і легко корумпувати – то очевидно, що легше корумпувати 5-6 політичних осередків, аніж корумпувати в районному центрі 25 незалежних мажоритарників і ще 5 політичних партій», – наголосив експерт.

Медвідь впевнений, що політична корупція в даному випадку спростилась, а вартість політичних партій на місцях виросла.
Франшиза стала фактично іконою цих виборів. Всі продавали «франшизи» – це був найприбутковіший бізнес в останні кілька місяців.

«Це є наслідком змін у Виборчому кодексі, який був прийнятий. Тому, я вважаю, що за результатами цих виборів систему потрібно змінювати. Тому що ми фактично отримуємо на прикладі тієї ж Кіровоградщини, коли місцеві бізнесмени фактично повністю монополізують об’єднані громади. Причому за невеликі кошти. Тобто, невеликий середній бізнесмен може пів області корумпувати, маючи політичні зв’язки та декілька мільйонів доларів».