36 мільярдів, 47 мільярдів, 56 мільярдів. Витрати держави на ремонт і утримання доріг зростають щороку. Це одна з найбільших статей бюджету. Але й цих грошей не вистачає! Занадто багато ям, занадто жадібні злодії і занадто довго накопичувалися проблеми.
У підсумку, погані дороги – головна причина аварій. У будь-якій цивілізованій країні дорожні служби вже були б завалені позовами від постраждалих водіїв. Наприклад, в Америці з їхньою якістю доріг на виплати автомобілістам держава витрачає мільйони доларів. А що в нас? Феруза Бегматова з’ясовувала.
“Я потрапив у ДТП по вулиці”.
Це – автовласник Микита Кушнерський.
“- Мерседес, с500.
– І друга машина?
– Яма!”
У ямі в машини Микити пошкодилося колесо. А це означає, що на місце ДТП має приїхати поліція, а за нею – дорожники. Які, в теорії – мають швидко усунути аварійну ділянку. А потім – навіть за ремонт пошкодженого авто власнику компенсацію заплатити.
Але на тому кінці дроту такого повороту явно не очікували. Хоча рідні дороги з місячним ландшафтом – головна причина аварій.
“Ступінь аварійності близько 97 відсотків”, – каже Віктор Медвідь, юрист.
А щоб і аварійність перемогти, і одну з двох головних бід країни усунути – цього року на ремонт і будівництво доріг виділили рекордні 47 млрд грн! Наступного – обіцяють ще більше! Але скільки дорожній бюджет не розширюй – все одно на все не вистачить!
“Необхідно десь близько 100 млрд доларів”, – каже Віктор Медвідь, юрист.
Адже майже 90 відсотків доріг в Україні і дорогами назвати складно. Та й швидко відновити те, що не ремонтували роками, не можливо.
“У нас немає виробничих потужностей, щоб освоїти ці гроші”, – каже Віктор Медвідь, юрист.
Робочі руки і техніка в дефіциті, а от – чиновників, які з ентузіазмом беруться освоїти бюджетні гроші – з надлишком.
Минулого тижня таких ентузіастів правоохоронці шукали аж у 15 областях! По всій країні провели масові обшуки в автодорах. А все тому, що виявили списання держкоштів на чверть мільярда гривень! В “Укравтодорі” пізніше пояснили: вони не винні, це все “попередники” – у 12-14 роках. Наприклад, до Євро закони математики в дорожній арифметиці хвацько об’їжджали:
“5 млрд виділялося на будівництво – 5 млн на км – собівартість, за нормальної націнки – 6.5 млн, але виходило 40 млн – 8.50, корупційна складова зашкалювала”, – каже Віктор Медвідь, юрист.
А поки чиновники крізь дорожні ями просіюють державні мільйони, водії – безповоротно втрачають там свої кровно зароблені!
“Збиток вийшов понад 100 тисяч гривень”, – каже Микита Кушнерський, автомобіліст.
Таку суму нашому герою довелося викласти зі своєї кишені за ремонт машини, коли він влетів у чергову яму – 2 роки тому. Тоді він теж намагався відшкодувати збитки.
“За весь час співробітники перекидали то в главк, то. І в підсумку матеріал просто втрачено. Потрібен винуватець – спочатку потрібно встановити, хто в цьому винен, а потім на нього подавати”, – каже Микита Кушнерський, автомобіліст.
Цього разу Микита вирішив бути більш наполегливим.
Але за іронією долі, поки чекали на поліцію, Микита потрапив у другу ДТП. У його машину в’їхала фура.
Не ризикуючи чекати на поліцію довше – вирішили скористатися, так би мовити, службовим становищем:
“Я журналіст, ми під’їхали сюди і хотіли дізнатися, коли приїде поліція”.
Після дзвінка – екіпаж поліцейських приїхав одразу.
“У мене в’їхала фура, поки я стояв.
– У сенсі?
– Ну ось у прямому, у мене джек-пот, так”.
Поліція добре знайома з процедурою під час “ямкових ДТП” тож і відповідальних за утримання доріг уже самі викликали:
“А приїжджає ШЕУ? Я на такому раз був, минулого разу не приїхали. Хоча б мав би представник”.
Представники дорожньої служби мають зафіксувати наявність ями та знайти відповідального за цю ділянку. Але за нашою неквапливою бесідою – пішла третя година очікування. А представника все немає.
На четверту годину втомилася чекати вже й поліція.
“Хочемо дізнатися, коли буде черговий?
– Зараз буду шукати. Виїдуть, оглянуть, будуть закладати, звісно”.
Але скільки українські ями “не зашпаровуй”, вони з’являються знову. І хоча в “Укравтодорі” обіцяють скасувати ямковий ремонт, як явище – поки що тимчасові латки на дорогах ставлять повсюдно. А українські водії повсюдно з ям їдуть прямо на СТО.
“Щодо доріг держзначення за останні 2 роки було всього лише 6 звернень до судів, 1 рішення – 1 звернення було виграно. 1 було відкликано, інші перебувають у провадженні”, – розповідає Олександр Кава, радник голови “Укравтодору”.
Але якщо в Україні отримати компенсацію від Автодору – це справжнє судове диво, то за кордоном – звична практика.
“О Боже! Тут яма!”
Америка – країна рівних доріг і частих судових позовів. Поламав машину в ямі на трасі – місто має виплатити компенсацію.
“Там була велика яма і я намагався її об’їхати, але не зміг”.
Не зміг Кріс домогтися справедливості і від місцевої влади. І півтори тисячі на ремонт машини заплатив сам.
“Вони сказали, що не знали про існування цієї ями”.
Хоч і виглядає ця історія дуже по-українськи, але це швидше виняток. В Америці дорожні служби щодня перевіряють стан трас – фіксуючи та огороджуючи аварійні ділянки. Адже ремонтувати дороги казні дешевше! Бо на компенсацію збитків водіям, які пошкодили автівки через вибоїни – витрачають космічні суми. Приміром, у Північній Кароліні щорічно – близько 6 мільйонів доларів, а в Луїзіані – 42 мільйони! За поломку авто через погану дорогу викладають від ста доларів до кількох тисяч. Якщо є постраждалі, то і до суми з шістьма нулями може дійти.
“Я пошкодив машину”.
Ростислав – наш співвітчизник, який давно живе в Америці. Машину пошкодив саме з вини дорожніх служб. І в результаті: отримав чек не виходячи з дому.
А щоб отримувати компенсацію від держави стало легше – у Штатах навіть застосунок запустили, в якому жителям пропонують фотографувати ями і надсилати знімки в міські служби. Як докази.
Але в наших реаліях – ці ноу-хау точно не працюють. Українських дорожників не те, що фотографією, навіть поліцейським протоколом не проймеш.
Залишити відповідь