З приходом весни разом зі снігом сходить і асфальт. Проблему, як завжди, першими відзначають городяни, а не міська влада. З’являються ями і тріщини в дорожньому покритті. Найбільше скарг було в Солом’янському районі Києва. Дехто в соцмережах жартома писав, мовляв, “таке відчуття, що хтось бігає вночі містом і робить підкопи лопатою”.
Ми отримали фотографію від наших підписників, що на проспекті в Голосіївський 19 під час ремонту ділянки в яму потрапили аварійна машина і спецтехніка, яка прибула на підмогу аварійці. Було б смішно, якби не було так сумно.
Тане сніг і разом з ним асфальт: як вирішити проблеми українських доріг фото 1
А ось яка ситуація з дорогами в Харкові.
Природно, у всьому винні міфічні “вони”. Підрядники, працівники, мер, криміналітет? Чому в столиці європейського міста до сих пір не можуть навести лад із дорожнім покриттям? Не кажучи вже про менші міста, де в принципі доріг немає. У чому проблема? Хто винен у такій якості доріг? Відповів Олександр Сергієнко, директор аналітичного центру “Інститут міста”.
“Об’єктивно складно підійти до цього питання, тому що людська психологія так влаштована – помічати погане і забувати хороше. Чому зі снігом сходить асфальт має бути зрозуміло з фізики процесу. Дорожнє покриття, на якому є лід і сніг, поступово тріскається. Вода в дорожньому покритті замерзає, розширюється і розриває всередині асфальт. Говорити про те, що по всьому Києву така ситуація, це спекуляція і перебільшення”.
За його словами, за останні 6 років у столиці капітально оновлено (зауважте, не просто реконструйовано) 1 100 км дороги з наявних 1 660 км. Ясна річ, що в першу чергу, це робилося для вулиці магістрального призначення, і як ми бачимо на них проблем немає. Решта доріг, які ремонтували не капітально, є ями і тріщини.
“Ситуація така, що ці аварійні дороги, залежно від величини ями і тріщини, повинні бути усунуті або “Укравтодоіом”, або ж на місці місцевим автодорами, у яких, природно, відповідних потужностей не вистачає. Тому ми і спостерігаємо картину – у центрі все добре, а біля будинків і в спальних районах усе погано”.
Також ми поцікавилися у політолога й експерта Віктора Медведя, наскільки об’єктивною є інформація про “нормальність такої проблеми”.
“Якщо дивитися на це питання з точки зору історії, умовно, подібне ми спостерігали і 2020 року, 2019 року, 2018 року, то логічно припустити, що проблема з дорогами після зими – це нормально. Але ж якщо копнути трохи глибше, то варто поставити запитання, а що саме є причиною такого “танення” асфальту? А я відповім”.
Експерт упевнений, що проблема пов’язана з тим, що 90% доріг зараз в аварійному стані. Їхній “аварійний ремонт” робиться на невеликий термін, так би мовити до початку капітального ремонту. Відповідно, термін експлуатації ось цього “ямкового” ремонту може становити від сили місяць-три. Але, як правило, він переживає зиму, і потім ми спостерігаємо те, що і зараз”.
“Усе те, що вони залатали там з березня до грудня, знову ж таки в березні наступного року починає масово сходити. Випереджальних темпів будівництва доріг в Україні як не було, так і немає. Поточний рівень фінансування дає змогу забезпечує підтримання поточного рівня аварійності, тому потрібно працювати на випередження”.
Медвідь упевнений, щоб так працювати, необхідно не якісь 80 млрд закладати в бюджет, а реальні 200 млрд. Грошові кошти спрямовувати на будівництво нових доріг. Тоді ми можемо протягом 20 років випереджальними темпами побудувати першокласні траси. Відповідно, якщо будемо виділяти по 400 млрд на фінансування, значить за 7-10 років і побудуємо. Що швидше будуємо, то менше зношуються попередні дороги.