Як ями на дорогах “викачують” гроші з кишень автомобілістів?

36 мільярдів, 47 мільярдів, 56 мільярдів. Витрати держави на ремонт і утримання доріг зростають щороку. Це одна з найбільших статей бюджету. Але й цих грошей не вистачає! Занадто багато ям, занадто жадібні злодії і занадто довго накопичувалися проблеми.

У підсумку, погані дороги – головна причина аварій. У будь-якій цивілізованій країні дорожні служби вже були б завалені позовами від постраждалих водіїв. Наприклад, в Америці з їхньою якістю доріг на виплати автомобілістам держава витрачає мільйони доларів. А що в нас? Феруза Бегматова з’ясовувала.

“Я потрапив у ДТП по вулиці”.

Це – автовласник Микита Кушнерський.

“- Мерседес, с500.

– І друга машина?

– Яма!”

У ямі в машини Микити пошкодилося колесо. А це означає, що на місце ДТП має приїхати поліція, а за нею – дорожники. Які, в теорії – мають швидко усунути аварійну ділянку. А потім – навіть за ремонт пошкодженого авто власнику компенсацію заплатити.

Але на тому кінці дроту такого повороту явно не очікували. Хоча рідні дороги з місячним ландшафтом – головна причина аварій.

“Ступінь аварійності близько 97 відсотків”, – каже Віктор Медвідь, юрист.

А щоб і аварійність перемогти, і одну з двох головних бід країни усунути – цього року на ремонт і будівництво доріг виділили рекордні 47 млрд грн! Наступного – обіцяють ще більше! Але скільки дорожній бюджет не розширюй – все одно на все не вистачить!

“Необхідно десь близько 100 млрд доларів”, – каже Віктор Медвідь, юрист.

Адже майже 90 відсотків доріг в Україні і дорогами назвати складно. Та й швидко відновити те, що не ремонтували роками, не можливо.

“У нас немає виробничих потужностей, щоб освоїти ці гроші”, – каже Віктор Медвідь, юрист.

Робочі руки і техніка в дефіциті, а от – чиновників, які з ентузіазмом беруться освоїти бюджетні гроші – з надлишком.

Минулого тижня таких ентузіастів правоохоронці шукали аж у 15 областях! По всій країні провели масові обшуки в автодорах. А все тому, що виявили списання держкоштів на чверть мільярда гривень! В “Укравтодорі” пізніше пояснили: вони не винні, це все “попередники” – у 12-14 роках. Наприклад, до Євро закони математики в дорожній арифметиці хвацько об’їжджали:

“5 млрд виділялося на будівництво – 5 млн на км – собівартість, за нормальної націнки – 6.5 млн, але виходило 40 млн – 8.50, корупційна складова зашкалювала”, – каже Віктор Медвідь, юрист.

А поки чиновники крізь дорожні ями просіюють державні мільйони, водії – безповоротно втрачають там свої кровно зароблені!

“Збиток вийшов понад 100 тисяч гривень”, – каже Микита Кушнерський, автомобіліст.

Таку суму нашому герою довелося викласти зі своєї кишені за ремонт машини, коли він влетів у чергову яму – 2 роки тому. Тоді він теж намагався відшкодувати збитки.

“За весь час співробітники перекидали то в главк, то. І в підсумку матеріал просто втрачено. Потрібен винуватець – спочатку потрібно встановити, хто в цьому винен, а потім на нього подавати”, – каже Микита Кушнерський, автомобіліст.

Цього разу Микита вирішив бути більш наполегливим.

Але за іронією долі, поки чекали на поліцію, Микита потрапив у другу ДТП. У його машину в’їхала фура.

Не ризикуючи чекати на поліцію довше – вирішили скористатися, так би мовити, службовим становищем:

“Я журналіст, ми під’їхали сюди і хотіли дізнатися, коли приїде поліція”.

Після дзвінка – екіпаж поліцейських приїхав одразу.

“У мене в’їхала фура, поки я стояв.

– У сенсі?

– Ну ось у прямому, у мене джек-пот, так”.

Поліція добре знайома з процедурою під час “ямкових ДТП” тож і відповідальних за утримання доріг уже самі викликали:

“А приїжджає ШЕУ? Я на такому раз був, минулого разу не приїхали. Хоча б мав би представник”.

Представники дорожньої служби мають зафіксувати наявність ями та знайти відповідального за цю ділянку. Але за нашою неквапливою бесідою – пішла третя година очікування. А представника все немає.

На четверту годину втомилася чекати вже й поліція.

“Хочемо дізнатися, коли буде черговий?

– Зараз буду шукати. Виїдуть, оглянуть, будуть закладати, звісно”.

Але скільки українські ями “не зашпаровуй”, вони з’являються знову. І хоча в “Укравтодорі” обіцяють скасувати ямковий ремонт, як явище – поки що тимчасові латки на дорогах ставлять повсюдно. А українські водії повсюдно з ям їдуть прямо на СТО.

“Щодо доріг держзначення за останні 2 роки було всього лише 6 звернень до судів, 1 рішення – 1 звернення було виграно. 1 було відкликано, інші перебувають у провадженні”, – розповідає Олександр Кава, радник голови “Укравтодору”.

Але якщо в Україні отримати компенсацію від Автодору – це справжнє судове диво, то за кордоном – звична практика.

“О Боже! Тут яма!”

Америка – країна рівних доріг і частих судових позовів. Поламав машину в ямі на трасі – місто має виплатити компенсацію.

“Там була велика яма і я намагався її об’їхати, але не зміг”.

Не зміг Кріс домогтися справедливості і від місцевої влади. І півтори тисячі на ремонт машини заплатив сам.

“Вони сказали, що не знали про існування цієї ями”.

Хоч і виглядає ця історія дуже по-українськи, але це швидше виняток. В Америці дорожні служби щодня перевіряють стан трас – фіксуючи та огороджуючи аварійні ділянки. Адже ремонтувати дороги казні дешевше! Бо на компенсацію збитків водіям, які пошкодили автівки через вибоїни – витрачають космічні суми. Приміром, у Північній Кароліні щорічно – близько 6 мільйонів доларів, а в Луїзіані – 42 мільйони! За поломку авто через погану дорогу викладають від ста доларів до кількох тисяч. Якщо є постраждалі, то і до суми з шістьма нулями може дійти.

“Я пошкодив машину”.

Ростислав – наш співвітчизник, який давно живе в Америці. Машину пошкодив саме з вини дорожніх служб. І в результаті: отримав чек не виходячи з дому.

А щоб отримувати компенсацію від держави стало легше – у Штатах навіть застосунок запустили, в якому жителям пропонують фотографувати ями і надсилати знімки в міські служби. Як докази.

Але в наших реаліях – ці ноу-хау точно не працюють. Українських дорожників не те, що фотографією, навіть поліцейським протоколом не проймеш.


Коментарі

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

ukUkrainian