Яма на ямі: чому українські дороги ніяк не стануть схожими на німецькі. Ведмідь Віктор

Українські дороги – у п’ятірці найгірших у світі. Поступаються вони хіба що дорогам на Мадагаскарі. Погодьтеся, такий факт не надто дивує, адже кожен із нас не раз випробовував ямки та вибоїни на українських дорогах, як то кажуть, “на собі”. Чому щовесни з українських доріг зі снігом сходить і асфальт та кому і куди йдуть бюджетні гроші – у матеріалі сайту “24”.

Ні снігу, ні асфальту

Сказати те, що українські дороги перебувають у жалюгідному стані – не сказати нічого. А після сніжної зими – і поготів. Адже зі снігом місцями нерідко сходять і цілі шматки асфальту. Усе в “найкращих” українських традиціях: дорогу полагодили неякісно, поспішали, не вистачало коштів, на частині матеріалів зекономили. І найголовніше – винних немає.

Гарантія якості доріг має становити не рік і не два. Експерти наголошують: експлуатація доріг – це 10-25 років, враховуючи, звісно, клас дороги. Однак фахівці констатують: незважаючи на рівень бюджетного фінансування та коефіцієнт виходу з ладу доріг, в Україні спостерігається тенденція до погіршення загального стану автошляхів.

Однак, якщо вірити заявам президента Порошенка, на будівництво доріг в Україні цього року додатково буде виділено 15 млрд гривень від Національного банку України. Крім цього, дороги відновлюватимуть за рахунок облігацій внутрішньої держпозики. Допоможе і Міністерство фінансів. Разом з тим, президент запевнив, що в 2017 році в Україні має бути побудовано 2,5 тисячі кілометрів доріг.

У свою чергу прем’єр Володимир Гройсман – теж за будівництво нових доріг. Він, під час минулорічних інспекцій доріг центральної частини України, пообіцяв виділити на автошляхи рекордні 35-40 мільярдів гривень. Ремонтувати українські дороги Гройсман хоче іноземною технікою, але руками вітчизняних будівельників. Але, як відомо, обіцяти гроші – не означає їх дати.

Краще не стануть
Такі амбітні заяви урядовців, експерти вважають абсолютно необґрунтованими. Якщо брати баланс споживання палива в Україні, то на українські дороги треба витрачати від 40 до 60 мільярдів гривень. Однак ці гроші просто зникають десь “у надрах Кабміну”, зауважив експерт із транспортних питань В’ячеслав Коновалов на прес-конференції на тему: “Дев’яносто відсотків столичних доріг потребують ремонту: куди йдуть бюджетні гроші?” у понеділок, 27 лютого.

Відштовхуючись від того, в якому стані зараз перебувають українські дороги в столиці, потреба Києва в грошах для нормального капітального ремонту інфраструктури, до якого відносять і дороги, і мости, і переходи, і різноманітні комунікації, становить близько 20 млрд гривень, каже Віктор Медвідь, експерт із транспортних питань. Однак на цей напрямок у 2017 році заплановано приблизно 2 мільярди. Тобто, каже експерт, десята частина тих грошей, які необхідні. Зрозуміло, що цього недостатньо, щоб роботи виконати якісно і в повному обсязі.

На ці заплановані 2 мільярди гривень, зокрема, ляже корупційна складова, яка становить, як правило, 20-30%, відповідно вже виходить орієнтовно 1,4 мільярда. Плюс питання, пов’язане власне з неефективністю будівельних робіт, які йдуть не в сезон, з порушеннями тощо. Це ще близько 30% ефективності,
– підкреслює Медвідь.

.
Таким чином, додає він, не можна говорити про те, що дороги стануть кращими. Дороги відновляться до такого ж рівня, як були минулого року.

На користь одного району

Нове дихання цього року точно відчують столичні дороги. Щоправда, не всі, а лише в окремих районах – точніше, у лівобережній частині міста. Адже в 2017 році у зв’язку з проведенням Євробачення в Міжнародному виставковому центрі основна частина грошей, виділених на ремонт столичних доріг, каже В’ячеслав Коновалов, “осяде” в районі станції метро Лівобережна. Про інші райони Київ можуть просто забути.

Цього року на столицю чекає серйозний “перекіс” у зв’язку з Євробаченням. Навіть той мільярд, що залишиться, добряче “роздерибанять” у бік Русанівки, Лівобережної, а про решту районів Києва, скажімо так, забудуть,
– зазначає Коновалов.

.
Усе б нічого, – тільки б не сталося так, як із Чемпіонатом Європи з футболу-2012, коли до футбольного форуму будували дороги і запевняли, що гарантія якості становитиме 25 років. Однак насправді, каже експерт, підрядники скромно зізнавалися, що навіть ці суперсучасні дороги дають гарантію якості лише на рік.

Хоча “Київавтодор” показує, що з кожним підрядником укладено додаткові угоди до договору, і в разі, якщо асфальт зійде разом зі снігом, підрядник проведе певні роботи. Щоправда, за словами Коновалова, це відбувається лише формально. Скажімо, зі снігом зійшло кілька кілометрів дороги, а роботи зробили лише на ділянці 100-200 метрів у вигляді косметичного ремонту. На цьому все й завершилося.

Чимало недоліків, за словами експертів, і в самому функціонуванні “Київавтодору”. Зараз до структури входить близько 30 підприємств. Простежити за ними складно, бо немає загальної статистики щодо функціонування кожного з них. Тому для якісно нових доріг реформа цієї корпорації для столиці – пріоритет номер один.

Корупція і дороги

Звичайно ж, без корупції в Україні не обійдеться ніщо. Корупційна складова будівництва та ремонту доріг в Україні становить від 20% до 60%, зазначають експерти. По-перше – чиста корупція, орієнтовно 20-30% – залежно від вартості автодоріг. По-друге – фізичне розкрадання матеріалів, використання їх не за цільовим призначення тощо. Бо коли будується дорога, у деяких людей, причетних до процесу, з’являються дачі, комерційні об’єкти тощо.

Причому структура собівартості будівництва або ремонту доріг в Україні нижча, ніж, наприклад, за кордоном, зазначає Медвідь. Адже практично всі необхідні матеріали ми маємо – починаючи від бітуму, закінчуючи щебенем. Однак, схеми в нас хитрі.

У нас дороги будують іноземні компанії, вони заходять, отримують гроші на себе, беруть в Україні підрядників, які виконують усі чорнові роботи і заробляють копійки, а основні гроші йдуть у Європу,
– каже Медвідь.

.
Під час укладення договору підрядник має дати гарантію на відновлену ним частину дороги. Досить часто такі гарантії відсутні і за необхідного, як мінімум, 8-10-річного терміну експлуатації, дороги зношуються за рік, а то й менше. Щоб розв’язати цю проблему – необхідно створити фахові страхові інститути, які оберігатимуть від ризиків невиконаних обов’язків підрядника. А це, окрім інших нюансів – серйозні зміни в Господарському, Цивільному кодексах, у законі про страхування. Нині у 80% випадків, кажуть експерти, страхові компанії не виконують свої обов’язки.

Тож на запитання “чим закінчиться ремонт доріг цьогоріч” експерти відповідають: головні дороги відремонтують, а проблеми в спальних районах, невеликі вулиці – залишаться в тому вигляді, в якому вони й були.

 


Комментарии

Добавить комментарий

Ваш адрес электронной почты не будет опубликован. Обязательные поля помечены *