Для всіх, хто користується послугами “Укрзалізниці” – квитки цього року стануть дорожчими на 22%, а 2022-го на 15-26%.
елемент дизайну Клименко Тайм 14 хвилин на читання : 4
Подорожчання залізничних квитків: наскільки виправдане зростання цін відповіли економісти
Міністерство інфраструктури підготувало проєкт наказу про затвердження змін у тарифах на перевезення пасажирів. З квітня 2021 року “Укрзалізниця” проводитиме регулярну індексацію тарифів на 2% щомісяця. Таким чином, до кінця року вартість квитка зросте на 22%. Очікується, що це принесе компанії понад 557 млн гривень доходів. За словами міністра інфраструктури пана Криклія, зростання цін слід називати не підвищенням, а легкою індексацією. Відразу хочеться запитати, а зростання економіки і доходів українців для того, щоб усе це покривати, передбачається?
То наскільки ж виправдане подорожчання квитків?
За словами експерта В’ячеслава Коновалова, ситуація з індексацією непроста. Він запевняє, подібне ми вже спостерігали торік 2020 року, проте її так і не запровадили, вирішили перенести на потім. “Потім” настало і остаточну дату намітили на березень 2021 року, але, як ми бачимо, підвищення знову перенесли на кінець березня – початок квітня.
Коновалов запевняє, до сих пір ведуться якісь підкилимні ігри”. Дійсно, наразі опубліковано тільки проєкт наказу і не більше. І в “Укрзалізниці” на черговій пресконференції заявили, що все ще планують, стверджують, міркують, погоджують план підвищення з іншими відомствами. Але що ж вони там так довго вирішують?
“Ще одна дивина, яку я помітив щодо цієї індексації – минулого разу, коли підвищували тарифи, “Укрзалізниця” чесно зізналася, що від індексації вона отримає 270 млн (це наскільки я пам’ятаю). Цього разу порядок цифр у фінансовому плані “Укрзалізниці” залишився той самий, десь 90 млрд обороту. Але при цьому від індексації ЖД хоче отримати вже не 270 млн грн, а 500. Це якась магічна цифра”.
Будь-які прогнози про подорожчання квитків до кінця року на 22% істотно відрізняються від прогнозів будь-яких інших політологів щодо збільшення заробітної плати громадян, запевняє політолог Віктор Медвідь.
“Я вважаю, що ця ініціатива Кабінету міністрів, залізниці та міністерства інфраструктури неадекватна”, – зазначив експерт і додав, що обрана система по 2% щомісяця – це політична маніпуляція, мовляв, якби сказали відразу про 10-15%, то люди почали обурюватися, а 2% не так сильно ріже слух.
А щодо суми збитків “Укрзалізниці” 2020 року, які збільшилися від пасажирських перевезень на 26%, порівняно з 2019 роком, то, на думку Ведмедя, це доволі “ульна” заява, адже розрахунки громадськості ніколи не було надано.
Також експерт не виключає, що залізниця незабаром максимально скоротить кількість дешевих квитків і збільшить кількість дорогих: “Таким чином людина не зможе купити той самий квиток Київ-Дніпро за 170 гривень, а буде вимушена купувати інтерсіті по 700-800”.