<Кабінет Міністрів повідомив про те, що Україна і Китай підписали міжурядову угоду щодо співробітництва в галузі будівництва інфраструктури та реалізації спільних проєктів. 30 червня угоду затвердили міністр інфраструктури України Олександр Кубраков і міністр комерції КНР Ван Веньтао. Що це дає нашій державі, яким був попередній досвід співпраці та чи справді буде запроваджено безвіз із Піднебесною в ефірі Українського радіо коментує директор консалтингової компанії "Вільям Інвест Експерт" Віктор Медвідь.
Що передбачає угода
У ній пріоритет зроблено на розвиток інфраструктури. Це меморандум про намір співпрацювати.
Слід зазначити, що у нас був досвід роботи з Китаєм. Це було ще за часів Януковича. Тоді була велика угода, де Державна продовольчо-зернова корпорація повинна була постачати продовольчу сировину, зокрема зернові, а також було вказано низку інших інфраструктурних проектів. Однак угоду не було реалізовано з боку України, вона не виконала своїх зобов’язань щодо постачання. А нещодавно у нас зірвалася інша угода, не державного рівня, йдеться про “Мотор Січ”. Наразі питання щодо неї неврегульоване, скоріш за все, його вирішуватимуть у міжнародних арбітражних судах. Тому на тлі всіх цих проблем цей меморандум без вирішення попередніх питань виглядає не дуже серйозно.
Будь-яку угоду можна поновити. У такому разі проводиться інвентаризація взаємних прав і обов’язків, вирішуються спірні питання, було б непогано, якби вирішили ситуації щодо “Мотор Січ” і Державної продовольчо-зернової корпорації, адже це державні питання, які є зобов’язанням усіх громадян нашої країни фактично, усіх платників податків. Усе це не озвучували, лише заявили про намір нових проєктів. Ми розуміємо, що коли дійде до реальних справ, перед тим, як китайські інвестори плануватимуть вкладати гроші, вони повинні отримати відповіді на попередні питання і вирішити всі проблеми.
Стратегія Китаю полягає в економічному розширенні. Він добре зайшов у країни Африки. Він, звісно, зацікавлений у розширенні власної інфраструктури, зокрема в Україні. Деякі держави захищають власну економіку, наприклад, Сполучені Штати Америки. Там не так легко і будівлю придбати, що вже казати про розширення інфраструктури. Безумовно, Китай хоче співпрацювати з нами, проте його відлякує невиконання зобов’язань та економіко-правові питання.
На його внутрішньому ринку вичерпалися можливості зростання, США і Європа закривають від нього ринки. Однак, щоб забезпечити потужні темпи розвитку, він має інтенсивно рухатися і заходити в інші країни. Тому ця співпраця – не здобуток України, а економічна реалізація Китаю.
Але, коли справа дійде до реалізації конкретних питань меморандуму, на заваді можуть стати дві ситуації: корупційні “бажання” місцевої чи центральної влади або юридичні схеми щодо неможливості реалізації тих чи інших проектів.
Про безвізовий режим із Китаєм
Це питання національної безпеки. Треба ретельно опрацьовувати його перед відкриттям кордонів із країною, яка має потужну силу міграції. Тому я не можу позитивно чи негативно оцінити цю новину. Хотілося б побачити обґрунтування, але нам їх ніхто не надав. Я сумніваюся, що українці туди одразу поїдуть великими натовпами, а от у тому, що до нас приїдуть тисячі китайців – ні.
Перспектива в наших стосунках є. Проте все залежить від дій влади, щоб розуміти – це довгострокові відносини чи ні. Але відійти від Китаю ми не зможемо, бо це одна з найпотужніших держав у світі.
Додамо, уряди двох країн уже працюють над підготовкою угоди про безвізовий режим. Про це в червні заявив посол Китаю в Україні Фань Сяньжун на прес-конференції в Києві.